مهر 94 - پرسپولیس قهرمان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره ی پرسپولیس

درباره ی پرسپولیس

همه چیز درباره ی پرسپولیس :

همانطور که میدانید پرسپولیس پر افتخار ترین تیم ایران می باشد . این تیم با کسب نه قهرمانی در لیگ سراسری ایران و چهار قهرمانی در جام حذفی ایران و چندین قهرمانی در باشگاه های دسته اول تهران ، از نظر افتخارات با اختلاف زیادی بالای سر تیم های دیگر قرار دارد. نکته جالب اینکه پرسپولیس قهرمان اولین دوره لیگ تخت جمشید ، اولین لیگ ایران بعد از انقلاب ، اولین دوره جام حذفی ایران ، قهرمان اولین دوره جام در جام آسیا و قهرمان اولین دوره لیگ برتر ایران در سال گذشته می باشد . در ویترین قهرمانی های پرسپولیس فقط جای جام قهرمانی آسیا خالیست که انشالله در سال های آتی به این عنوان هم نائل خواهد آمد .
عمده افتخارات بینهایت ارتش سرخ را در این

پرسپولیس باشگاهی است که در سال 1342 بدست علی عبده بنا شد و درآن رشته‌های بولینگ، والیبال و بسکتبال فعال بود. عبده از آمریکا به ایران آمده بود و درجامعه ورزشی آمریکا در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی شده بود عبده مدت‌ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را با خود داشت و تیم فوتبالی را نیز ایجاد کرده بود که تیمی ضعیف در رده دوم باشگاههای کشور محسوب می‌شد و از اعضای محبوب و ماندگار از آن محمود خوردبین را می‌توان نام برد.
بعد از انحلال شاهین با فعالیت امیر مسعود برومند و رایزنی‌های مرحوم دهداری، چند تن از بازیکنان قبلی شاهین در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یک مسابقه با تیم جم آبادان (که در آن زمان تیم صاحب نامی بود) را دادند و پس از آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت انرا به پرسپولیس هدیه نمودند.
پرسپولیس بهار خود را درآغازین روزهای سال 1347 با مربیگری دهداری (کاپیتان پیشین شاهین) و سرپرستی دکتر برومند آغاز کرد. مطابق مقررات این تیم می‌بایست کار خود را در فوتبال از دسته سوم و یا حداکثر از دسته دوم باشگاه‌ها شروع کند اما انحلال چند تیم در این زمان باعث گردید تا به جای مسابقات لیگ یکسری مسابقات رده بندی در سطح باشگاههای پایتخت برگزار شود در آن زمان مسابقات 44 تیم به رقابت پرداختد که 4 تیم پرسپولیس، تاج، عقاب و پاس سرگروه گردیدند.
از آن پس پرسپولیس رسماً وارد مسابقات باشگاهی ایران گردید این تیم در سال 1347 قدرت نمایی کرد و تمام رقیبان را پشت سرگذاشت و به عنوان قهرمان باشگاههای تهران جهت شرکت در مسابقات آسیایی تایلند عازم بانکوک گردید.

در سال 1348 کارخانه ایران ناسیونال با مدیریت خیامی (از طرفداران تیم شاهین) تازه تاسیس گردیده بود و تیم فوتبال ضعیفی هم داشت ، (علی پروین هم از جمله بازیکنان این تیم بود) در این زمان(1348) فکر تبلیغ محصول این شرکت (پیکان) با استفاده از محبوبیت تیم شاهین، خیامی را بر آن داشت تا مذاکراتی با چند تن از شاهینیهای سابق انجام داده و آنان را به تیم پیکان دعوت نماید با رفتن آنها افراد باقی مانده نیز راهی جز پیوستن به ایشان ندیدند لذا تمامی بازیکنان شاهین (به جز عزیز اصلی ، دروازه بان شاهین) به پیکان مهاجرت کردند و در این سال عنوان قهرمانی باشگاههای ایران را از آن پیکان نمودند و در همین سال پیکان به جای تیم ملی در تورنمنت جام دوستی نیز شرکت کرده و در بین 5 تیم مقام نخست را از آن خود کرد.
در این زمان پیکان در برابر پرسپولیس با تک گل علی پروین و نیجه یک بر صفر پرسپولیس را شکست داد.
در سال 1350 نخستین لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران با نام تخت جمشید شکل گرفت و پرسپولیس هم تلاش نمود خود را با استانداردهای حرفه‌ای تطبیق دهد اما بدلیل فقدان زیرساختهای فوتبال حرفه‌ای در کشور این ایده بصورت کامل به فرجام نرسید و باشگاه پرسپولیس علاوه بر این نقص بزرگ بتدریج از مکتب فوتبال شاهین هم فاصله گرفت و رابطه خود را با سازندگی و تغذیه از بازیکنان جوان در آموزش و پرورش کم رنگ کرد و در مسیر استفاده کاذب از دسترنج دیگران و آوردن ستاره‌ها از تیم‌های دیگر قرارگرفت و هر روز محتاج تر از روز قبل شد و علیرغم برخورداری از طرفداران بیشمار از یک باشگاه به یک تیم تقریباً محلی نزول کرد ازجنبه فرهنگی هم با آرمانهای اولیه خود که از شاهین به آن منتقل شده بود دور شد بگونه‌ای که این دو قضیه بزرگ همچنان گریبانگیر این نام بزرگ است.
پرسپولیس در غیاب شاهینیها با تصاحب 12 امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت حضور در پیکان بیشتراز یک سال به طول نیانجامید و مجدداً بازیکنان در سال 1349 به خانه خود برگشتند و قهرمانی اولین دور لیگ تخت جمشید در سال 1350 را از آن خود کردند پرسپولیس در 5 دوره برگزاری لیگ تخت جمشید، با کسب دو قهرمانی (لیگ اول و دوم) و سه نائب قهرمانی ، به عنوان پرافتخارترین باشگاه کشور شناخته شد.

با وقوع انقلاب اسلامی، این تیم دچار بحران نفرات گردید و بازیکنانش بکلی عوض شدند و تعداد بسیار اندکی از بازیکنان قدیمی باقی ماندند. لیکن برگزاری مسابقات جام شهید اسپندی درسال 1358 و دیگر مسابقات، باعث گردید تا بازیکنان مستعد و جوان کشور نگذارند این باشگاه بلند آوازه از رونق بیفتد.
باشگاه پرسپولیس در سال1365 تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرارگرفت که نام آن به آزادی تغییر یافت لیکن پس از مدت زمان اندکی بنیاد از اداره این باشگاه خودداری کردو دراین زمان با توجه به موقعیت این باشگاه ، سازمان تربیت بدنی، خود اداره آن را عهده دار گردید و نامش را نیز به پیروزی تغییر دادند که تا کنون نیز با همین نام درمیادین ورزشی حضور می‌یابد.
باشگاه از سال 1370 با آغاز مجدد لیگ فوتبال ایران تحت عنوان لیگ آزادگان دور جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز نمودند و پیوسته علیرغم تغییرات گسترده و متعدد درمدیریت باشگاه توانست موقعیت خود را به عنوان یکی از سه باشگاه برتر کشور و کسب مقامهای نخست، دوم و یا سوم حفظ کند.
این باشگاه در سال 1380 با آغاز لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران به عنوان اولین قهرمان لیگ برتر شناخته شد. نکته جالب درمورد باشگاه پرسپولیس این است که اکثر بازیکنان بزگ ایران از سال 1994تاسال2001 یابازیکن این تیم بودندویاتوسط این تیم یه فوتبال آسیا معرفی شدند این بازیکنان بزرگ عبارتند :

1- علی دایی : پس از مصدومیت شدید او در بازی مقایل بحرین با تلاش خود و یاری باشگاه پرسپولیس از مصدومیت خلاص شد وبا بازیهای درخشان خود درلیگ1375 باعث قهرمانی پرسپولیس شد و از طریق پرسپولیس به فوتیال خارج روانه شد

2- احمدرضا عابدزاده : کمترکسی فکر می کرد پس از مصدومبتی که دربازی با تایوان برای او پیش آمد باز بتواند بازیکند ولی پرسپولیس با به عضو درآوردن این بازیکن ازدست رفته وصرف مخارج زیاد برای معالجه او وتلاش وزحمات خود عابدزاده وی را به مستطیل سبزبازگرداند تا عابدزاده سهم بزرگی در حماسه ملبورن برای ایران داشته باشد

3 - خدادادعزیزی : درسال 1375 به عنوان یار کمکی به همراه پرسپولیس در مسابقات جام باشگاههای آسیا شرکت کرد وبازیهای درخشانی برای پرسپولیس انجام داد و باعث صعود پرسپولیس به مرحله نیمه نهائی شد اوکه درمرحله اول جام ملتهای 1996در ترکیب تیم ملی نبودبا این بازیهای درخشانش باعث شد که سرمربی تیم ملی اینباراو را به تیم ملی دعوت کند و در مرحله دوم با تیم ملی به دبی برود

4- مهدی مهدویکیا : او درسن16 سالگی به عضویت پرسپولیس در آمد.وجوان ترین بازیکن تاریخ فوتبال پرسپولیس شد.وباحضورخوددر تیم ملی جوانترین بازیکن تاریخ فوتبال ملی ایران شد

 5- علی کریمی :‌ علی پروین اورا ازلیگ منطقه ای به باشگاه پرسپولیس آورد ودراولین دقایق ورود خود در لیگ آزادگان برای پرسپولیس هنرنمایی کرد وگل زد.ودر اولین روزهای او در پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد

قابل ذکر است پرسپولیس از سوی AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) به عنوان           پرطرفدارترین تیم قاره ی کهن معرفی شده است.




تاریخ : چهارشنبه 94/7/1 | 3:52 عصر | نویسنده : mahdi.s | نظر

پرسپولیس--تراکتور

بسم تعالی

بازی پرسپولیس--تراکتور

جعمه94/7/3

ساعت16:45

لیگ برتر

درشهر تبریز

پرسپولیس بالباس سفید وتراکتور بالباس قرمز به میدان میروند

باارزوی موفقیت برای تیم پرسپولیس تیم محبوبمون




تاریخ : چهارشنبه 94/7/1 | 2:23 عصر | نویسنده : mahdi.s | نظر